Thursday, October 1, 2009

Erti bulan kemenangan....

Assalamualaikum warahmatullah...
segala puji bagi Allah yang mencipta langit dan bumi, yang mengurniakan rahmat yang melimpah ruah, yang mengasihi hamba-hambaNya tanpa mengira kaum atau bangsa. selawat dan salam ke atas junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW, para keluarga baginda(ahlul bait), sahabat-sahabat baginda dan penerus perjuangan baginda.
Berlalu sudah Ramadhan yang mulia, bagi yang beriman, pasti ia sangat menyedihkan...
Ramadhan merupakan bulan perjuangan, bulan jihad umat Islam mengawal nafsu yang bisa merobek kemurnian jiwa dan ibadah kita. malah Allah menjanjikan ganjaran berlipat ganda dengan segala amal ibadah yang kita lakukan. betapa maha pengasih Allah, tuhan pencipta alam dan mengurniakan nikmat dan Rahmat kepada kita, dan betapa maha penyayang Allah itu sehingga mencipta satu bulan khas (ramadhan) untuk kita membersihkan dosa dan mempertingkatkan iman dan taqwa...
ramadhan...akhirnya berlalu dengan penuh keinsafan...
tiba pula bulan syawal, bulan kemenangan umat islam setelah sebulan berjuang berlapar dahaga dan mengawal nafsu. namun apakah kita menghayati dan memahami BULAN KEMENANGAN ini?
renungilah wahai sahabatku sekalian,
adakah kita istiqamah dengan amal ibadah kita di bulan ramadhan?
adakah kita istiqamah dengan azam kita di bulan ramadhan?

semua azam telah kita dustakan bila tiba bulan syawal...
kita sambut ia seolah-olah bulan ramadhan bulan yang memenatkan...
lihat saja persiapan syawal yang jauh melebihi perbelanjaan kita seharian. alasan kita ''sekali sahaja dalam setahun'',''bukan ke kita nak beraya, puasa habis dah'',''aku puasa penat sebulan, kena la raya sebulan'', masih lagi kita menghayati perjuangan di bulan Ramadhan. di mana mujahadah kita? kemudian, kita lihat dengan hidangan program yang disajikan di televisyen. penuh dengan konsert, nyanyian, program sitkom yang melalaikan yang terkadang menyindir bulan ramadhan.

oleh yang demikian sahabat-sahabatku,
renungilah semula bulan kemenangan(syawal) ini. kita belum lagi berjaya bahkan didustai lagi dengan hasutan syaitan dan iblis. astaghfirullah, astaghfirullah, astagfirullah, bersama-samalah kita ingat mengingati. tidak salah menyambut bulan syawal dengan segala persiapan yang menarik, tapi berwasatiah(bersederhana) itu lebih mulia malah dituntut dalam islam. usah kita terpengaruh dengan budaya yang melalaikan yang boleh menghancurkan kesucian agama Islam. Wallahua alam.

salam kemenangan buat semua umat islam ('',)

No comments:

Post a Comment